#CracNonStop: #FinanseCracovii 2024/2025 na tle Ekstraklasy. Gdzie Cracovia jest najlepsza, a gdzie odstaje?

finanse-cracovia

- Pieniądze wprawdzie goli nie strzelają, ale często decydują o sile i aspiracjach drużyn. Analiza najnowszego zestawienia „Finansowa Ekstraklasa” przygotowanego przez Grant Thornton i Ekstraklasę SA pokazuje, jak na tle rywali wypada Cracovia – pisze red. nacz. Terazpasy.pl Stanisław Malec „Crac”.

Firma audytorsko-doradcza Grant Thornton, we współpracy z Ekstraklasą SA, przygotowała oficjalny raport „Finansowa Ekstraklasa – Wyniki finansowe klubów piłkarskich PKO BP Ekstraklasy za sezon 2024/2025”. Raport, stanowiący wiarygodne i kompleksowe źródło wiedzy o kondycji finansowej polskich klubów, pozwala szczegółowo prześledzić wyniki „Pasów” na tle pozostałych siedemnastu drużyn w minionym sezonie.

Poniższe, skrócone opracowanie koncentruje się na ponad 20 kluczowych wskaźnikach Cracovii, zestawiając je z wynikami liderów, outsiderów oraz średnią Ekstraklasy, co umożliwia obiektywną ocenę pozycji najstarszego klubu w Polsce w ekstraklasowej hierarchii finansowej.

finanse-cracovia

Bilans przychodów i kosztów: Cracovia z 8,7 mln zł straty na 14. miejscu

Cracovia odnotowała w sezonie 2024/2025 znaczącą poprawę sytuacji finansowej, awansując z 10. na 6. miejsce w rankingu przychodów ogółem. Wydatki (73 mln zł – 8. miejsce) były jednak większe niż przychody (64,30 mln zł – 6. miejsce).

Analiza różnicy między przychodami a kosztami operacyjnymi plasuje Cracovię w gronie klubów, które wydały więcej, niż zarobiły. Bilans wyniósł -8,70 mln zł, co dało „Pasom” 14. miejsce w tym zestawieniu. Wyprzedziły one cztery zespoły: Pogoń Szczecin (-9,59 mln zł), Puszczę Niepołomice (-9,77 mln zł), Widzew Łódź (-9,92 mln zł) oraz Śląsk Wrocław (-15,58 mln zł).

Dla porównania – tylko osiem klubów zanotowało nadwyżkę przychodów nad kosztami. Liderem była Jagiellonia Białystok (+38,17 mln zł), a Legia Warszawa zamknęła sezon z minimalnym plusem (+6,87 mln zł).

Minusowemu bilansowi „Pasów” w wysokości 8,7 mln zł towarzyszyło rekordowe podwyższenie kapitału. Działalność operacyjna (mecze, transfery, prawa medialne, sponsorzy itp.) nie pokryła kosztów, ale klub został wzmocniony ogromnym zastrzykiem gotówki w wysokości 126 mln złotych od Comarchu – ówczesnego właściciela KS Cracovia SA – co zredukowało zadłużenie i zapewniło mu finansową stabilizację.

W minionym sezonie Cracovia zanotowała dobre wyniki m.in. w bilansie transferowym (8,96 mln zł – 5. miejsce), zyskach z organizacji meczów (4,23 mln zł – 5. miejsce) oraz we wskaźniku wynagrodzeń po uwzględnieniu podwyższenia kapitału (1. miejsce). Największym atutem pozostaje jednak wspomniane najwyższe w lidze podwyższenie kapitału (126 mln zł), które radykalnie poprawiło wskaźniki płynności finansowej.

Analiza raportu wskazuje jednak również obszary, w których Cracovia uplasowała się w dolnej połowie tabeli. Klub przeznaczył tylko 1,84 mln zł na prowadzenie Akademii, co dało mu dopiero 14. pozycję w lidze (dla porównania Lech Poznań – ponad 20 mln zł). W kategorii nakładów na organizację meczów, z kwotą 1,57 mln zł, Cracovia zajęła przedostatnie, 17. miejsce. Klub był 10. w przychodach z dnia meczowego (5,80 mln zł) oraz 11. zarówno w przychodach ze sprzedaży gadżetów (2,49 mln zł), jak i w średniej frekwencji (10 518 widzów).

cracovia-finanse-2024-25-raport

Komentarz prezesa KS Cracovia SA Mateusza Dróżdża

"Sytuacja finansowa klubu wyraźnie się poprawiła. Cracovia odnotowała wzrost przychodów w różnych obszarach swojej działalności. Celem na nadchodzący sezon jest dalsza optymalizacja kosztów oraz utrzymanie pozytywnego trendu finansowego. Liczymy, że w przyszłym roku osiągnięte wpływy pozwolą na zbilansowanie budżetu bez konieczności wkładu własnego. Dążymy do systematycznego umacniania stabilności finansowej, tak aby w przyszłości klub generował dodatni wynik. "

Szczegółowa analiza finansów Cracovii w sezonie 2024/2025:

BILANS PRZYCHODÓW i KOSZTÓW

  • Cracovia: -8,70 mln zł (14. miejsce)
  • Średnia Ekstraklasy: +0,28 mln zł
  • Najwyższe: Jagiellonia Białystok: +38,17 mln zł
  • Najniższe: Śląsk Wrocław: -15,58 mln zł

KOSZTY OPERACYJNE

  • Cracovia: 73,00 mln zł (8. miejsce)
  • Średnia Ekstraklasy: 70,33 mln zł
  • Najwyższe: Legia Warszawa: 224,00 mln zł
  • Najniższe: Stal Mielec: 23,00 mln zł

PRZYCHODY OGÓŁEM

  • Cracovia: 64,30 mln zł (6. miejsce)
  • Średnia Ekstraklasy: 70,56 mln zł
  • Najwyższe: Legia Warszawa: 230,87 mln zł
  • Najniższe: Puszcza Niepołomice: 15,23 mln zł

PRZYCHODY Z PODSTAWOWEJ DZIAŁALNOŚCI

  • Cracovia: 49,37 mln zł (7. miejsce)
  • Średnia Ekstraklasy: 58,89 mln zł
  • Najwyższe: Legia Warszawa: 220,77 mln zł
  • Najniższe: Puszcza Niepołomice: 15,23 mln zł 

PRZYCHODY TRANSFEROWE

  • Cracovia: 14,93 mln zł (4. miejsce)
  • Średnia Ekstraklasy: 12,22 mln zł
  • Najwyższe: Raków Częstochowa: 76,47 mln zł
  • Najniższe: Puszcza Niepołomice: 0,00 mln zł 

BILANS TRANSFEROWY

  • Cracovia: +8,96 mln zł (5. miejsce)
  • Średnia Ekstraklasy: +6,17 mln zł
  • Najwyższe: Raków Częstochowa: +65,17 mln zł
  • Najniższe: Legia Warszawa: -15,88 mln zł

PODWYŻSZENIE KAPITAŁU

  • Cracovia: 126,00 mln zł (1. miejsce)
  • Średnia dla klubów dokonujących podwyższenia: 25,08 mln zł
  • Najniższe: Piast Gliwice: 3,20 mln zł

WSKAŹNIK WYNAGRODZEŃ DO PRZYCHODÓW

  • Cracovia: 59% (11. miejsce)
  • Średnia Ekstraklasy: 67%
  • Najlepszy: Jagiellonia Białystok: 37%
  • Najgorszy: Puszcza Niepołomice: 125%

WSKAŹNIK WYNAGRODZEŃ (z uwzględnieniem podwyższenia kapitału)

  • Cracovia: 20% (1. miejsce)
  • Średnia Ekstraklasy: 47%
  • Najgorszy: Puszcza Niepołomice: 84%

PRZYCHODY Z DNIA MECZOWEGO

  • Cracovia: 5,80 mln zł (10. miejsce)
  • Średnia Ekstraklasy: 11,72 mln zł
  • Najwyższe: Legia Warszawa: 58,51 mln zł
  • Najniższe: Puszcza Niepołomice: 0,92 mln zł

PRZYCHÓD Z DNIA MECZOWEGO NA WIDZA

  • Cracovia: 32 zł (10. miejsce)
  • Średnia Ekstraklasy: 43 zł
  • Najwyższe: Legia Warszawa: 94 zł
  • Najniższe: Piast Gliwice: 16 zł

KOSZTY ORGANIZACJI MECZÓW

  • Cracovia: 1,57 mln zł (17. miejsce)
  • Średnia Ekstraklasy: 4,58 mln zł
  • Najwyższe: Legia Warszawa: 21,94 mln zł
  • Najniższe: Piast Gliwice: 0,95 mln zł

BILANS Z ORGANIZACJI MECZÓW

  • Cracovia: +4,23 mln zł (5. miejsce)
  • Średnia Ekstraklasy: +7,14 mln zł
  • Najwyższe: Legia Warszawa: +36,67 mln zł
  • Najniższe: Puszcza Niepołomice: -2,33 mln zł

ŚREDNIA FREKWENCJA

  • Cracovia: 10 518 widzów (11. miejsce)
  • Średnia Ekstraklasy: 12 668 widzów
  • Najwyższa: Lech Poznań: 29 064 widzów
  • Najniższa: Puszcza Niepołomice: 2 152 widzów

SPRZEDANE KARNETY (karnet na 1 rundę = 0,5 karnetu)

  • Cracovia: 2 891 karnetów (13. miejsce w lidze)
  • Średnia Ekstraklasy: 6 155 karnetów
  • Najlepszy: Widzew Łódź - 15 617 karnetów
  • Najgorszy: Puszcza Niepołomice - 637 karnetów

KIBICE W KLUBOWYCH BAZACH BILETOWYCH

  • Cracovia: 142 392 kibiców (7. miejsce w lidze)
  • Średnia Ekstraklasy: 193 827 kibiców
  • Najwięcej: Legia Warszawa - 893 962 kibiców
  • Najmniej: Puszcza Niepołomice - 11 258 kibiców

PRZYCHODY ZE SPRZEDAŻY GADŻETÓW

  • Cracovia: 2,49 mln zł (11. miejsce)
  • Średnia Ekstraklasy: 3,86 mln zł
  • Najwyższe: Legia Warszawa: 10,10 mln zł
  • Najniższe: Puszcza Niepołomice: 0,30 mln zł

SPRZEDANE KOSZULKI KLUBOWE

  • Cracovia: 10 019 sztuk (8. miejsce)
  • Średnia Ekstraklasy: 9 678 sztuk
  • Najwięcej: Legia Warszawa: 31 666 sztuk
  • Najmniej: Puszcza Niepołomice: 888 sztuk

SPRZEDANE SZALIKI KLUBOWE

  • Cracovia: 6 906 sztuk (9. miejsce w lidze)
  • Średnia ligowa: 9 678 sztuk
  • Najwięcej: Lech Poznań - 43 000 sztuk
  • Najmniej: Puszcza Niepołomice - 595 sztuk

ŚREDNIA OGLĄDALNOŚĆ W TV

  • Cracovia: 139 000 widzów (11. miejsce)
  • Średnia Ekstraklasy: 165 000 widzów
  • Najwyższa: Lech Poznań: 322 000 widzów
  • Najniższa: Stal Mielec: 113 000 widzów

KOSZTY PROWADZENIA AKADEMII

  • Cracovia: 1,84 mln zł (14. miejsce)
  • Średnia Ekstraklasy: 5,43 mln zł
  • Najwyższe: Lech Poznań: 20,12 mln zł
  • Najniższe: Stal Mielec: 0,30 mln zł

Opracowano na podstawie publicznego raportu „Finansowa Ekstraklasa sezon 2024/2025”  autorstwa Grant Thornton i Ekstraklasa SA.

Stanisław Malec „Crac”

  • Stanisław Malec „Crac”  – założyciel (1.03.2001 r.) i redaktor naczelny najstarszej istniejącej strony internetowej Cracovii Terazpasy.pl i „Gazety Teraz Pasy!”, przez ponad 20 lat (od 07.09.2003 – nadal) nie opuścił ani jednego ligowego meczu Cracovii, były wiceprezes Stowarzyszenia Koło Sympatyków KS Cracovia i Pierwszego Klubu HDK „Cracovia Pany”, inicjator ustanowienia Dnia Kibica Cracovii w rocznicę Manifestacji kibiców na ul. Basztowej 28 lutego 2001 roku, pomysłodawca i organizator kultowych „Wtorków w Enigmie”.  

Komentarze

Zaloguj się lub załóż nowe konto.

Zaloguj się lub załóż nowe konto.

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2010 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.